Det är måndag igen

av jagborhär

Jag testar något nytt efter att ha sett mitt kontoutdrag igår. Det här är inget mysigt café med dyr varm choklad, utan det här är biblioteket med ett ljusrum fyllt av tidningar och böcker, det här är min egen termos fylld med kaffe och en macka från min kusins bageri, ja brödet kommer därifrån men jag har skivat upp det hemma och brett en macka med cheddarost och gul paprika. Jag vill vara mer på biblioteket inser jag, och ska nog gå hit för att skriva mitt projekt på min tjänstlediga tid. Nicka instämmande mot en gammal tant som plockar ner SvD för att läsa, se ut över de tre andra som också sitter här och skriver. Under alla resor jag gjorde i min 20+ ålder tog jag mig alltid till bibliotek, det var en plats för att se vanligt liv, men också få tid och plats för det som jag även då älskade, läsa böcker och skriva ner mina tankar.

Det är terapin som fortsätter, och nu ska vi bearbeta det faktum att jag blir så rädd för min exman när han är arg, som alldeles nyss, på samarbetssamtalet. Det var svårt att få grepp om först och i mitt huvud ställde jag mig frågan om varför jag är rädd. Den frågan återkom, och återkom och jag gavs olika svar. Jag är rädd för honom för att han är arg. Jag är rädd för att det är jag som gör honom arg och vad gör det mig till för slags människa. När något sådant dyker upp blir man nästan tvungen att ta ett sidospår och ställa sig frågan om det verkligen är något som är mitt fel. Men ändå, det kvarstår, det är obehagligt att göra någon arg. Tänker på föreläsningen om att möta rättshaverister vi hade i jobbet och att man får bemöta korrekt, men när inga fler svar kan ges får man avvisa. Korrekt. Det får man göra. Det är det enda man kan göra. Så vi är tillbaka i att hålla fast i normaliteten, men också, och det här var nytt, att man kan göra det på ett lite lågaffektivt sätt, typ, jag fattar att det här är jobbigt, att det här är en stress, men jag kan inte göra på något annat sätt. Det hamnade i gränssättande, igen, och även andra människor kan man behöva säga nej till och det kanske gör dem ledsna, och är jag då en dålig människa igen. Men till människor man älskar och tycker om kan man ju säga att man är ledsen för att göra dem ledsna, det är ju exakt det som händer. Man blir ledsen över att göra någon annan ledsen, men vad händer med en om man då aldrig gör det, vad händer med en själv? Och någonstans lärde jag mig att människor som inte respekterar dina gränser behöver du inte. Först funderade jag kring min familj, där jag också brukar ha svårt att sätta gränser, men sen landade jag så mjukt i att varje gång jag ändå gjort det har det tagits emot så självklart. De behöver finnas i mitt liv. Men en person som min exman, han kräver andra svar. För det blev någonstans frågan, vad gör man när man hanterat en person korrekt, satt sina gränser, den andra blir arg, tolererar inte. Då får man säga nej.

Och tillbaka till, varför är jag rädd? Så kom till slut svaret till mig, jag är rädd för att jag sett den här personen gå från en vacker, mild, rolig människa till ett monster, så många gånger har jag sett det. Och då blir man rädd, vem som helst skulle väl bli rädd? Så jag är rädd, och jag kommer nog inte kunna ta bort det. Efter sessionen med fingerpendel pratade vi om just detta, att man inte vill bli rädd, man vill inte ha ångest, men ju mer motstånd man gör, desto svårare blir det. Så kan jag acceptera att jag blir rädd, att rädslan är något mänskligt hos mig, som vill försvara mig, och sedan ta hand om den för att så ta hand om mig själv.

Det ska gå två veckor, och vi ska fortsätta. Och innan dess ska jag kräva mina pengar och jag ska möta honom igen. Så kanske blir han arg igen, kanske blir jag rädd igen.

Det är 28 minuter kvar tills ett jobbmöte börjar och snart måste jag lämna den här platsen, min bänk med sittdyna, bord med grön färg, tak med hög takhöjd, sällskap utan att ha sällskap.