Påsken

av jagborhär

Det är påsk i det gröna rummet med tre fönster över burspråket,  jag hör min mamma gnola i köket och D vaska av disken. Vad min pappa gör är oklart, min syster har trött tagit hem bebisen som numera kan gå.

Jag vaknade upp här och batteriet var slut på telefonen så jag gläntade på rullgardiner för att låta rummet fyllas av solkatter och började läsa Emma Hambergs bok om Agneta. Vi valde den på senaste bokklubben efter att varken jag eller en annan orkat med allt det subtila våldet som strömmade mot oss i Agaat. Agneta känns okej även om det är klaustrofobiskt att läsa om livet hon inte vill ha, men jag tog mig förbi det och är i Frankrike nu. Försökte återberätta boken för D när han fortfarande sömndrucket tog sig upp från kuddarna, täcket och kände mig märkligt sugen på marmelad. Man kan äta hembakat bröd med marmelad hos mina föräldrar. Läsa hela kulturdelen av DN och känna sig sugen på nya novellsamlingar om brott, romaner som parafraserar Kirkegaard och sånt.

Igår lagade jag ångbakade ägg med spenat, sparris, vitlök och värme fraiche blandat med citronzest och bjöd mina föräldrar som hade vin och vi satt i kökssoffan tills jag gnuggat sönder ögonen. Vi försökte se the regime med Kate Winslet men jag somnade bara och fattade inte grejen. Sov till 06.30 och det var rekord. Att sen vakna och bara läsa utan panik var fint.

Det är fint. Det är trött men fint. Min son är borta Men vi hade fina dagar av att strosa runt, gå på badhus, göra utflykter i h inte en enda gång kände jag mig stressad utan det här var ledigt på riktigt, det var inget alarm, det var inget som behövde fixas på jobbet, det var glass, kaffe, lek och tid tillsammans. Det var också sockerchock, ihopbryt, vätskebrist och att reta sin mamma tills hon blev lite galen.

Jag ska göra yoga, vi ska åka på utflykt, äta påskmiddag med min syster, kolla på konst som man gör här i påsk och jag kommer somna som en stock och sova. På måndag kommer jag ha ett hål i tiden för att börja på mitt jobbprojekt och idéerna har börjat ploppa upp under all tid av att inte tänka på det och kanske har jag ett skelett eller en synopsis på måndag och det känns typ bara kul att tänka på det. Men senare ska jag tänka på det.